perjantai 27. toukokuuta 2011

KOLMIOLEIPÄ ON PARAS LEIPÄ


Moikka, mä nyt vähän bloggaan tällai itseltäni salaa. Oon siis vielä blogilakossa.

Kaikki turhanpäiväiset kevätohjeet on ilmeisesti vaikuttaneet minuun niin, että haluan jakaa kanssanne yhden. Se perustuu kesäkurpitsaan, tuohon epämääräiseen pötkylään, jota vihasin pitkään, ja olen rakastanut jo pitkään, enkä yhäkään syö sitä raakana.

Kesäkurpitsaan leivän päällä, suolattuna, pippuroituna ja valkosipuloituna, törmäsin lukiossa. Valitin kesäkurpitsan kauheutta eräälle ystävälle ja hän neuvoi minua paremmille poluille. Yhdistän ohuena paistetun kesäkurpitsan Lähi-Itään, ihan vain koska neuvojalla oli siellä juuret. Aika perusjuttuhan tämä on.


Kolmioleipä kesäkurpitsalla

2 palaa paahtoleipää (isoa, ei mitään Fasun kämäpientä)
n. 10 siivua kesäkurpitsaa (siivut esim. millin paksuisia)
mozzarellaa
tomaattia
kinkkua (luomu!)
sinappia
voita
pippuria

Paahda paahtoleivät pannulla vain yhdeltä puolelta (tavoitteena kärtsähtänyt maku). Paista sitten kesäkurpitsa oliiviöljyssä. Suolaa hennosti. Voitele toinen paahtis voilla ja sinapoi toinen sinapilla. Kasaa leipä harmoniseksi kokonaisuudeksi: muista laittaa mozzarella ja kuuma kesäkurpitsa sylikkäin. Leikkaa kahteen taikka neljään kolmioon, ja syö.

Voi sitä k-kurpitsaa laittaa enemmänkin, ja paksumpina siivuina jos tahtoo. Ideana on kuitenkin paistaa se pehmeän ja rutisevan välimaastoon. Yksinkertaisuuden ystävä jättää pois kaikki muut aineet paitsi kesäkurpitsan ja juuston. Tosin silloin mozzarella kannattanee vaihtaa tymäkämpään tavaraan, ja tietysti lisätä huimasti kesäkurpitsan määrää.

5 kommenttia:

  1. Ei tämä mulle mikään perusjuttu ole, koska ei olisi tullut mieleenkään laittaa kesäkurpitsaa leivän väliin. :-) Mutta kuulostaa tosi hyvältä, ja tätä täytyy varmaan kokeilla, koska olen ollut jämähtänyt samaan juustovoileipään viimeiset sata vuotta. Vaihtelua siis vähän kaipaisi. ;-)

    Itseltään on muuten hirveän kiva tehdä juttuja salaa. Minäkin harrastan sitä aina joskus, itse asiassa aika usein. :-)

    VastaaPoista
  2. Aa, no hyvä! Kesäkurpitsasta tulee hauskaa rutisevaa rakennetta leipään, ja se myös pysyy siellä välissä ihan mukavasti.

    Kohta mä käyn salaa vähän kaupungillakin.. Ja sitten täytyy varmaan ostaa jotain tosi epämääräisiä teollisia herkkuja että kykenee keskittymään lukemiseen. Nekin ostetaan hieman salaa. ;)

    VastaaPoista
  3. Näyttää tosi hyvältä!

    Juliet xxx

    VastaaPoista
  4. Näyttää herkulliselta! Etenkin kun kesäkurpitsa on mun uusi ei-makea ruokaihastus.

    VastaaPoista