tiistai 11. tammikuuta 2011

PÖLYISET NURKAT


Oletteko käyneet Hotelli- ja ravintolamuseossa? Minä olen. Kävin yhtenä kesäpäivänä muutama vuosi sitten. Tulin suoraan duunista ja aivan varmasti paistoi aurinko ja oli ihanan tukahduttavan kuuma. Mä en ollut koskaan ennen edes kuullut tästä museokummajaisesta. Epäilen myös, ettei ollut kukaan muukaan. Luultavasti se on näyttänyt Caesarin ajoista asti aivan samalta kuin nykyään. Sieltä löytyy esimerkiksi vanhoja ruokalistoja ja tottakai astioita ynnä muita.

Nyt museossa on kuitenkin näyttely. Café 2010 esittelee hetkiä helsinkiläisissä kahviloissa valokuvin. Kuvaajina on Taideteollisen korkeakoulun valokuvataiteen opiskelijoita. Näyttely on ollut pystyssä jo 22.10 alkaen ja jatkaa porskuttamistaan 21.4. asti. Siihen sisältyy myös kahvi- ja kahvila-aiheisia luentoja. Niitä on vielä kolme jäljellä. Tänään on vuorossa Kahvin paikka. Mistä kaikkialta kahviloita löytyy ja mitä niiltä odotetaan? Puhujana tietokirjailija Satu Jaatinen. (Mua kenties kiinnostaisi enemmän kysymys: miksi maailma on täynnä museoita ja kuka niissä käy? No jaa, mun sukulaiset.)

Helmikuussa on luento kahvin, teen ja kaakaon vuosisadoista ja maaliskuussa Kaffa Roastery valistaa mitä on hyvä kahvi. Kaffan luento kuulostaa ainakin ihan kiinnostavalta, miksei tuo historiakin. Tämän päivän luennolle vie silti mun tieni, saa nähdä mitä aiheesta on saatu irti.

Museot eivät ole kovin lähellä sydäntäni. Ei mulla ehkä ole ihan kauheasti niitä vastaankaan mutta... Ne on aina niin suuria! Mä tahdon pieniä museoita. (Mielellään myös kiinnostavista aiheista. Maalaustaide, se on niin nähty... Ainakin kun niitä duuneja on seinillä 50000. Miten ois vaikka 10 teoksen museo?) Hotelli- ja ravintolamuseo on pieni eikä sinne maksakaan kuin 2 euroa, tai 1, jos sattuu olemaan opiskelija. Ihanaa!

Luennot klo. 16.30, sisältyy pääsylipun hintaan.


Hotelli- ja ravintolamuseo
Kaapeli
Tallberginkatu 1 G 60
00180 Helsinki
Sisäänkäynti Kaapelitehtaan G-portaan museopäädystä

2 kommenttia:

  1. Olisit nyt vaan rohkeesti kirjoittanut, että museoissa käy sun äiti, eikä häveliäästi sukulaiset... Tosin hotelli- ja ravintolamuseossa en ole käynyt, vaikka mun yks ystäväni oli siellä pitkään töissä (ennen Espoon museoon siirtymistään).

    VastaaPoista
  2. En mä ole häveliäs. Ratkaisu oli kauneusarvollinen.

    VastaaPoista